Maleisië, Koh Lipe en Singapore - Reisverslag uit Hanstedt, Duitsland van Sharon - WaarBenJij.nu Maleisië, Koh Lipe en Singapore - Reisverslag uit Hanstedt, Duitsland van Sharon - WaarBenJij.nu

Maleisië, Koh Lipe en Singapore

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

26 November 2017 | Duitsland, Hanstedt

Selamat Datang !

Oke gelijk er achteraan is niet helemaal gelukt maar bij deze mijn belevingen in Maleisië, Koh Lipe en Singapore!

Ik ben weer verliefd geworden, dit keer op Maleisië want ohh wat is het daar mooi zeg. Ik snap niet dat dit niet net zo populair is als Vietnam en Thailand want het heeft zoveel te bieden en het is hier ook supergoedkoop. Het transport is alleen lastiger, je moet hier alles met lokaal vervoer doen en zelf regelen (in Vietnam regelt je hostel alles op commando). Je moet zelf naar het busstation want ze halen je hier niet op bij je hostel, je moet zelf je busticket bij de lokale loketten kopen, zelf zoeken welk perron je moet zijn, veel wachten, en zorgen dat alles een beetje op elkaar aansluit. Dus het is hier wel wat uitdagender! Maar dat is wel meer het echte 'reizen' in mijn beleving. Lekker met de locals on route in plaats van een bus vol backpackers.

Ik vloog van Ho Chi Minh naar Kuala Lumpur dus dit was meteen de eerste stop in Maleisië. Grote stad met veel hoogbouw. En na enkele minuten in de taxi kon ik de indrukwekkende Petronas Towers al bewonderen. Samen met wat mensen van mijn hostel hebben we wat rondgelopen in Kuala Lumpur en zijn een drankje gaan doen op het helikopter platform terras waar je een 360 graden uitkijk hebt over Kuala Lumpur, heel mooi.
Ik wilde graag naar de Perhentian Islands aan de Oostkust van Maleisië maar nadat 6 verschillende mensen dit probeerden uit mijn hoofd te praten heb ik geaccepteerd dat ik hier helaas niet naartoe kon. Deze eilanden waren inmiddels gesloten in verband met het regenseizoen en alle hotels en winkels waren daar ook gesloten. Je kon er wel naartoe maar dan zou je belanden op een soort spook eiland waar je ook nog het risico liep opgesloten te raken indien de stormen zouden beginnen want dan zouden er geen ferry's meer varen naar het vaste land. Dus hoe graag ik het ook wilde het kon echt niet.... Dus ik ga ooit nog wel eens terug voor de Oostkust van Maleisië want ik wil er sowieso nog eens naartoe.
Vanuit Kuala Lumpur ben ik naar de Cameron Highlands gegaan, hier heb je enorm mooie theeplantages en is het een stuk koeler omdat je in de highlands bent. Was opzich wel even lekker na al die weken in de klamme vochtige hete temperaturen.
In het hostel waar een aardige Indische man met enorme haardos de receptie beheerde heb ik savonds een hele leuke en lekkere kookles gevolgd inclusief lokale kleding om het sfeertje compleet te maken. Was erg leuk. De volgende dag heb ik de theeplantages bezocht en door het zonnetje had ik een adembenememd uitzicht, zo ontzettend mooi en groen.
De volgende stop in Maleisië was de Taman Negara, het oudste regenwoud ter wereld (130 miljoen jaar oud). Ik sliep hier in een lodge vlakbij het water met een uitzicht over de rivier die het dorpje van de overweldigende jungle scheidde. De lodge was open en had enkel twee muren en een dak en je sliep dus redelijk in de buitenlucht. Tijdens mijn reis in Maleisië heb ik al een paar vaste reismaten gevonden met wie ik alles beleef, samen hebben wij savonds ook een night jungle tocht gemaakt. Dit was leuk en hebben veel dieren gespot: slangen, enorme duizendpoten, megamieren, schorpioenen, wilde varkens, hele grote spinnen, wandelende takken maar gelukkig geen tijgers die ook huishouden in deze jungle.
Dag erna zijn we met zn viertjes en een gids met een bootje een stuk langs de rivier gevaren om vervolgens diep in het oerwoud een hike te gaan doen van ruim 12 km. We hebben eerst nog een stop gedaan bij de Canopy Walk, hangbruggen tussen de hoge bomen van het oerwoud waar je overheen kunt lopen. Was erg leuk en als je hoogtevrees hebt ook een beetje spannend, helaas wel erg toeristisch. Daarna de jungle ingegaan en er was geen toerist meer te bekennen, een korte stop bij een dorpje van locals die wonen in de jungle, om vervolgens te gaan hiken. Het hiken was uitputtend en heel warm maar zo ontzettend gaaf niet normaal. Mooie waterval bezocht waar we een lekkere frisse duik hebben genomen om vervolgens verder te gaan. Glibberige rotsen, steile heuvels, grote bomen, insekten, diepe afgronden, kleine beekjes waar we doorheen gingen, we hebben alles gedaan en ik keek elke keer om mij heen en zag het oude woud en dacht echt ik ben hier gewoon, ik loop hier gewoon in een echt oerwoud met echte wilde dieren en met lianen en bomen die hier al miljoenen jaren staan. Zeker een van de hoogtepunten van mijn reis.
Terug bij onze lodge hadden we een leuke verassing: een dikke zwarte vogelspin in de lodge!! OMG. Zelfs de stoere mannen kregen het even benauwd. De eigenaar van het hostel noemde ons hard lachend pussy's en ruimde de spin op. Ik lag niet zo lekker die avond....overigens ook de hele avond in het donker gezeten want de stroom was uitgevallen. Dat is hier normaal en ook niemand raakt geirriteerd of boos het hoort er gewoon bij zo af en toe. Dus ik heb gedouched met koud water en mijn hoofdlamp op, weer een ervaring rijker.
Na dit avontuur had ik wel recht op wat relaxing time dus ik ging samen met Alice naar Pankor Island (de andere 2 mannen zouden wij later weer treffen in Penang)
Om hier te komen waren wij 1,5 dag onderweg en hebben wij noodgedwongen een nachtje moeten doorbrengen in Lumut, een plaatste bij de haven waar de ferry zou vertrekken maar dan heb je ook wat! Pangkor was heel relaxed, mooie stranden en overal toekans! Supercool, er kwam er ook 1 op visite bij onze bungalow en later op de avond was er een locatie waar ze werden gevoerd en ook wij hebben ze gevoerd, echt tropische vogels en gek om ze in het wild te zien in plaats van in een dierentuin. Op Pangkor hangt echt een eiland vibe en het was er lekker rustig. We zijn met een bootje naar het onbewoonde eiland aan de overkant gevaren en hebben daar nog gesnorkeld en later nog wat op het strand gehangen.
De volgende dag leek het ons een leuk idee om naar het stadje te fietsen aan de andere kant van het eiland........geen goed idee. Door de bergen op een oude roestbak zonder versnellingen in de bloedhete zon rond 12.00 uur was geen goed idee. Dus na 7 km hebben we het opgegeven en hebben we de fietsen ergens geparkeerd en zijn verder gegaan met de taxi. Alle locals lachten ons uit.....wat ik wel begrijp achteraf. Maar waarom verhuren ze dan fietsen op zo een eiland?!
Toen dachten we nog even een verkoelende duik te nemen in de zee maar we werden aangevallen door mini kwalletjes ofzo dus we renden er weer snel uit.
Volgende dag zijn we naar Penang gegaan, dit staat bekend om het heerlijke eten wat ze hier hebben en het is in 2014 uitgeroepen tot beste plek om te eten dus ik zat daar wel op mijn plek ;) in de Indische buurt super lekker gegeten voor 1 ringit, dat is 20 cent. Bizar. Je eet wel tussen de ratten, proef je niks van.
Overigens ook een bezoekje gebracht aan Penang Hill, wat een flop was dat. Neppe zooi, alleen het treintje naar boven en beneden was leuk.
Next day ontmoette we een local die ons mee nam naar een tempel en ons alles liet zien, heel lief en leuk. In Penang heb ik ook besloten om mijn ticket wat ik al in Nederland gekocht had van Kuala Lumpur naar Singapore niet te gaan gebruiken, ik wilde nog meer zien in Maleisië dus ik denk dat mijn naam een aantal keer door de speakers is gegaan op het vliegveld maar helaas ik was onderweg naar Langkawi voor wat beachtime. Stranden vielen een klein beetje tegen na alle verhalen die ik had gehoord, toch wel erg mooi en heel veel mensen ontmoet dus supergezellig. Beetje op het strand gehangen savonds bij een leuke tent met cocktails en heerlijk Indisch gegeten (mijn nieuwe verslaving).
Volgende dag zouden we een scooter huren maar omdat Alice geen rijbewijs heeft was dit een probleem. Samen met nog een jongen uit Nederland en Alice zijn we de hele dag rondgereden door een Uber. Naar een paar stranden geweest en een waterval bezocht. Lekker relaxed dagje, we hadden alledrie dezelfde modus: lekker chill en no stress. Sommige reizers zijn van die stresskippen en willen 300 dingen zien op 1 dag, niks voor mij. Ik geniet liever een beetje en blijf wat langer.
Vanaf Langkawi kun je de ferry pakken naar Koh Lipe, dit is een eiland wat bij Thailand hoort maar schijnt heel mooi te zijn. Samen met Alice en de twee mannen Martin en Victor zijn wij hierheen gegaan. Het duurt even want je moet twee keer door de immigratie heen omdat je Maleisië verlaat en Thailand binnenkomt. Vlak voor het eiland moet je uit de boot springen en lopend door het water naar het strand met je spullen. Bij aankomst was ik meteen blij, want dit was echt een bounty eiland en dat wilde ik zo graag!!! Helder blauw een superwit zand en overal palmbomen....wauwie. Heerlijk relaxed sfeertje op dit eilandje. Het is niet groot, je loopt van de ene kant van het eiland van Sunrise beach in 20 minuten naar de andere kant van het eiland naar Sunset beach. Over het eiland loopt walking street, hier vind je de restaurantjes, barretjes, winkels en hostels van het eiland.
Overdag rondgehangen op Sunrise beach, intussen was Sven ook aangesloten. Hem hebben we eerder ontmoet in Langkawi, ineens dook hij op in onze dorm, was grappig moment had je bij moeten zijn.
Einde van de dag naar Sunset Beach, lekker op het strand gehangen met elkaar en genoten van de mooie zonsondergang.
Savonds lekker gegeten, en gelachen. Sven bestelde een curry en hij nam een hap en werd vuurrood en kreeg zweetdruppels op zijn hoofd want het was een beetje spicy hahaha. Daarna bij n superchille bar nog wat gedronken, echt een vakantiegevoel met lekkere hangstoelen en bamboe dingen en zand tussen je tenen en een cocktail in je hand.
Dit mooie eiland wordt omringd door nog meer kleine onbewoonde eilandjes dus de volgende dag zijn we op een longtailboot gestapt en een snorkeltoer gaan doen. Wauw wauw wauw, die stranden.....echt uit een boekje. Overal vissen en koraal en zand zo wit en water zo mooi blauw...ze noemen het hier ook de Malediven van Thailand en dat klopt wel een beetje denk ik.
En leuke verassing was einde van de dag ontmoette ik Sarra, mn superleuke reisgenoot uit Myanmar. Zo leuk om elkaar weer te zien! Helaas van korte duur want de volgende dag moest ik terug naar Langkawi in verband met mijn vlucht naar Singapore.
Singapore was kort, maar mooi. Hele schone stad en ik voelde mij er erg veilig. Ik ben smiddags wezen kijken in mooie winkelcentra en ben begin van de avond naar de Gardens by the Bay geweest en daarna een rondvaart gedaan waarbij je een supermooi uitzicht had over Marina Bay resort en het business center.
Volgende dag alweer naar het vliegveld voor mijn vlucht naar Bangkok.

Auf Wiederschnitzel.

• 27 November 2017 - 15:23

Mutti:

Heb je verslag weer met veel plezier gelezen. Mooie belevenissen en dan komen er nog meer bij!!
    Van Thailand weet ik het meeste wel natuurlijk, maar ben toch benieuwd hoor! Rustig aan en veel plezier nog even. Wat vliegt de tijd toch he? Dikke kus!!! Mutti