Tweede en derde deel treinreis, Mongolië en China - Reisverslag uit Wagenfeld, Duitsland van Sharon - WaarBenJij.nu Tweede en derde deel treinreis, Mongolië en China - Reisverslag uit Wagenfeld, Duitsland van Sharon - WaarBenJij.nu

Tweede en derde deel treinreis, Mongolië en China

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

26 September 2017 | Duitsland, Wagenfeld

Ni Hao!

Hierbij het tweede deel van de indrukwekkende reis die ik maak, het treingedeelte tussen Siberië richting Mongolië en daarna door naar China. Het eerste deel van mijn reis heb ik op de Transsiberie route gereden en nu stap ik over naar de Transmongolie route. De Transsiberie gaat namelijk verder naar Vladivostok in Far East Russia en daar wil Sjaak niet heen brrr. De Transmongolie route rijdt door Mongolië naar China toe.

Van Siberië naar Mongolië duurde ongeveer 24 uur dus dat was goed te doen, de trein was schoner en de bedienden in de trein vriendelijker. Dit waren voornamelijk Mongoolse mensen en die zijn toch anders dan die norse Russen.
Tijdens dit deel van de treinreis zat ik bij drie reisgenoten in de cabine dus dat was gezelli. Op dit deel van de reis kwamen we ook langs de beruchte Border Control. De reisorganisatie heeft ons hierover verteld en raad aan om je onderdanig op te stellen en vooral moet doen wat ze je zeggen. Eerst kwam de paspoort check, de bevelen als SIT DOWN!!! en LOOK AT ME!!! volgden wij dan ook poeslief op. Daarna moet je je cabine uit en gaan ze de bagage controleren, dan komt er ook nog een drugshond voor een extra check. Tijdens dit gezellige ritueel moeten alle gordijnen in de trein gesloten zijn omdat wij niet mogen zien wat er op het perron gebeurd. Het schijnt dat hier tijdens de controle allemaal militairen met mitrailleurs staan voor het geval er iemand uit de trein wil ontsnappen. Al met al duurde het 2,5 uur wat erg meevalt, het kan ook zomaar 12 uur duren en no mercy voor deze mensen en de toiletten zijn gesloten ongeacht hoelang het duurt. Als het klaar is rijd je een paar km door niemandsland en dan kom je aan bij de Mongoolse grens en hier was precies hetzelfde ritueel, ook dit duurde 2,5 uur dus volgens mij zijn wij er goed vanaf gekomen.

Op het perron van Ulaan Baatar werden wij opgevangen door onze reisgids. Zij nam ons mee naar het busje wat ons de komende drie dagen door Mongolië zou gaan vervoeren. Het busje zag er uit alsof het rijp was voor de sloop en binnen hingen mooie bloemetjes gordijnen. De stoelen zaten wat los en gordels bestonden nog niet ten tijde deze bus is gefabriceerd. Toen we gingen vertrekken moesten we de parkeerplaats afgeduwd worden zodat daarna de motor aansloeg...dat was lachen natuurlijk.
We hebben deze dag Ulaan Baatar bekeken, we zijn bij tempels geweest en hebben ook in de tempel een sessie bijgewoond van de Mongoolse locals. Ze doen hier alles voor geluk, er was een plein met allerlei religieuze dingen wat geluk zal brengen in je leven. Zo stond er een heilig boomstam waar je 108 rondjes omheen moest lopen en als je dan vervolgens de boomstam knuffelde kwamen al je wensen uit. In en rond de tempels hangen allemaal ronddraai tonnetjes en hoe meer je er ronddraait hoe meer geluk. Een tempel waar wij ingingen stond een mega groot gouden standbeeld in het midden met daaromheen honderden van die tonnetjes, Mongoolse mensen draaien ze vrijwel allemaal om. Als je dit smorgens moet doen voor de start van je werk wat de meeste doen hier moet je echt wel op tijd opstaan.
In de tempels mag je alleen clockwise rondlopen en bij het verlaten van de tempel mag je ook nooit je rug toekeren dus achteruit de tempel uit. Ook dit ging gelukkig goed en niemand wat gebroken. Helaas was hier weinig mogelijkheid tot fotos maar het was erg mooi.

Daarna een bezoek gebracht aan het Nationaal Historisch Museum en we zijn gaan kijken bij een gertent fabriek.. nou dan denk ik aan iets heel groots maar nee hoor de fabriek was ongeveer even groot als de gemiddelde schuur in onze achtertuin maar leuk om te zien. Gertenten is echt lifestyle in Mongolië. Eind van de middag gingen we naar een folklore show, dit was hilarisch. Het begon met een solo zangeres en dat klonk nog valser als een schorre pauw, toen maakte mijn reismaat nog een flauwe opmerking en toen biggelden de tranen over mijn wangen. Daarna ook nog wat dans wat ook mij erg aan het lachen maakte maar er zaten ook zeker stukken tussen die ik erg mooi vond. Het is natuurlijk cultuur maar zo anders dan wat ik gewend ben en daarom soms moeilijk om de schoonheid er van in te zien als je de achterliggende wetenschap van de dans en zang niet weet. Toch heb ik een hele leuke show gezien waar ik bloid uit vandaan liep. Al deze uitstapjes in de stad deden we allemaal met het mooie oldskool busje, ook hier hadden we weer een botsing. Ze rijden hier met 5 auto's over een driebaansweg en wij werden rechts ingehaald en dat ging niet goed. Deze auto botste in onze zijkant. Wederom iedereen ongedeerd en alleen blikschade (gelukkig viel de bus niet gelijk uit elkaar) en met wat cash geld was het snel afgehandeld.

De volgende dag vroeg op en op naar de natuur van Mongolië! 180 km de bergen in, wij dachten dat wij met een fourwheel drive opgehaald zouden worden maar nee hoor het busje kwam voor rijden en einsteigen bitte. Nou dat was mn een rit, in de bergen is geen verhard wegdek en kuilen, groeven en gaten, overal vlogen we (letterlijk) overheen. Af en toe haalden we een hellinkje niet maar dan ff extra gas en daar gingen we nog een keer. Slapen was geen optie tijdens deze rit. We zijn een aantal keer gestopt onderweg en het uitzicht was echt adembenemend mooi en overweldigend en zo absoluut de moeite waard. Echt heel indrukwekkend.

Aangekomen bij de gertent werden we ontvangen door de nomadenfamilie en die waren erg vriendelijk. We kregen een lekkere lunch met homemade dumplings en natuurlijk ook de uitgekookte zure harde melkbrokjes die ik heb gegeten maar niet zo lekker waren. Rest van de dag rond de tent gehangen die echt in de middle of nowhere stond, er was een 'WC' en deze stond 500 meter verderop. Enkel een bedje in de tent en meer faciliteiten waren er niet dus ook geen verlichting of warmte. (dus succes nachts als je moest plassen)
Rond de tent liepen allemaal dieren rond, geiten, koeien, stieren, marmotten en paarden. Overdag was het superlekker weer maar toen de avond begon koelde het erg snel af. Het werd berekoud maar de zonsondergang en de sterrenhemel was zoo mooi en de sterrenhemel was zo enorm groot omdat je op een uitgestrekte vlakte zit met werkelijk niks of niemand om je heen. Echt een wauw moment en ook veel vallende sterren gezien. Toen slapen en dat was minder, het was echt steenkoud en de volgende ochtend moesten we allemaal ontdooien in het opkomende zonnetje. Maar een hele ervaring rijker. Nadat we waren ontdooid en ontbijt hadden gekregen (droog wit brood met ketchup en jam) Als avond eten kregen we overigens gewoon een emmer soep en wat droog wit brood echt prima te doen. Toen gingen we op weg naar de volgende bestemming en dat was ongeveer een kleine 250 km rijden met ons mooie busje over onverharde zandweggetjes met gaten en kuilen. Wat een rit was dat. Nog wel een tussenstop gemaakt bij het standbeeld van Chengiz Kahn, megagroot en je kon er ook in en bovenop staan wat wij natuurlijk even hebben gedaan. Nog even toiletteren in de wilde natuur en door!
Aangekomen bij de tweede bestemming bleek dit een heel kamp met gertenten te zijn, echt op de toerist ingericht met toilethuis en lampjes op het terrein. In de gertent was deze keer een kolenkacheltje aanwezig dus dat was een hele verademing met de nacht ervoor. Ik was wel blij dat ik ook een nachtje de 'echte' ervaring heb gehad maar dat ik nu wat luxe als een wc en kacheltje had was ik ook wel blij mee. Smiddags heb ik paardgereden door de Mongoolse natuur, dit kamp was meer in de bergen dan op de vlakte en ook erg mooie omgeving. Savonds met zn alle gegeten en nog wat spelletjes gedaan in de tent. Het was echt gezellig en ik zou hier zo nog een paar nachtjes kunnen verblijven en kunnen genieten van de rust en de bizar mooie omgeving. Helaas moesten wij 4.00 (!) opstaan om nog een hele rit te rijden naar Ulaan Baatar (ja weeer met t busje en dit keer nog in het donker ook) waar wij weer op de trein zijn gestapt naar China! Deze trein was ook redelijk schoon en vriendelijke bedienden. Mijn cabine deel ik ik dit keer met 2 meiden uit Nieuw Zeeland en 1 meisje uit Engeland van mijn leeftijd allemaal. Dit was gezellig en dit keer kon ik gelukkig wel communiceren en mijn Engels bijspijkeren.

Voordat de trein China in rijdt wordt het hele treinstel nog verwisselt omdat ze in China een ander spoor hebben. De hele trein wordt per coupe omhoog getild in een grote loods en dan wordt het gewisseld. Tijdens dit proces zitten de passagiers gewoon de trein, was wel apart.

24 uur later nijn eerste stappen in China gezet! Dat vond ik best bijzonder en ineens voelde ik mij heel ver van huis. Eerste dag in China lekker relax gedaan, geen programma en beetje Beijing rondgelopen en wat gegeten en gedronken uiteraard. Overigens een erg luxe hotel in Beijing, kan ik mijzelf beetje opladen voor de hostels die gaan komen!
De dag erna hadden we een citytour door Beijing met onze gids Xing Xing. We hebben de Tempel van de hemel bezocht, de Verboden Stad, een zijdefabriek en we kregen een lekkere lunch. Eind van de dag met elkaar nog lekker wat gegeten en borrel gedaan. Beijing is echt een megastad en er hangt heel veel smok en zoveeeeeeel mensen. Dat is echt nieuw voor mij, ik ben niet eerder in zo een inmense stad geweest voor zover ik weet. Ik ga later in de reis natuurlijk nog naar meer enorme grote steden dus ben ik nu alvast beetje voorbereid.
Oversteken is beetje gevaarlijk, het licht gaat wel op groen maar de auto's rijden ook door dus oppassen.
Dag later gingen we naar de Chineze muur, echt indrukwekkend en wel een hoogtepuntje van de reis voor zo ver. Was erg warm en behoorlijke klim, work out included.
Heel mooi om hier te zijn geweest. Terug naar het centrum met de busje en taxi en dit keer geen botsing maar autopech dus ongeveer 5 uur stilgestaan langs de drukke bloedhete snelweg waar we lekker aan het doorgaren waren in het busje. Weinig geluk in het verkeer tijdens deze trip! Hopelijk was dit de laatste keer.
Dit was tevens de laatste dag van de georganiseerde trip, we hebben nog met elkaar gegeten (een bijzondere 'hotpot') en daarna nog ff lekker biertjes gedronken bij een leuk biercafe. Daarna helaas gedag moeten zeggen, het was een hele leuke groep en ik heb onwijs gelachen. Jammer dat ze niet meegaan op de rest van mijn reis.
De volgende dag kwam het besef dat ik nu totaal alleen was in far away Beijing. Ik was bang dat wellicht op dit punt een breakdown zou kunnen komen maar dit was totaal niet zo. Ik vond het wel stoer van mezelf en ik red mij prima. Ben naar het vliegveld gegaan voor nog een laatste nachtje en sochtends vroeg ben ik op mn vlucht naar Bangkok gestapt, hier een overstap gemaakt van 2 uurtjes en toen op mn vlucht naar Mandalay, Myanmar. Dit ging allemaal super goed en is als je goed kijkt en weet waar je moet zijn helemaal niet moeilijk...

Terwijl ik dit schrijf zit ik al 9 dagen in Myanmar en vlieg ik overmorgen naar Vietnam. Ik loop dus wat achter met dit blog maar ik zal proberen mijn bijzondere reis door Myanmar ook binnenkort met jullie te delen.

Dikke zoen en jullie reacties op mijn verhalen vind ik erg leuk en lief! Reageren is wat lastig maar lezen doe ik ze zeker en vind ik erg leuk.

Doeiiiiiii :-)

  • 26 September 2017 - 20:22

    Maurice:

    Mooi verhaal Sharon. Indrukwekkend hoor. Vooral hoe streng die controles zijn. Heel veel plezier in Vietnam. nụ hôn dày

  • 26 September 2017 - 20:23

    Mutti:

    Weer een prachtig verhaal. Je maakt echt veel mee en zal een hoop ervaringen en mooie herinneringen mee terug nemen. Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt en ben benieuwd naar je verhaal over Myanmar. Wel mooi om al die verschillende culturen te beleven en vooral om te zien hoe men leeft met weinig middelen. Toch zijn ze allemaal gelukkig.

  • 26 September 2017 - 20:35

    Anita:

    Hoi Sjaak, wat bijzonder om dit te lezen. Ben trots op je en zou het erg leuk vinden om alle foto's te zien wanneer je weer terug bent.

  • 26 September 2017 - 22:25

    Simon:

    Leuk geschreven weer, je maakt heel wat mee zo! Stoer zo alleen! Xxx

  • 26 September 2017 - 22:35

    Manouschka:

    Gaaf zeg! Erg leuk om te lezen, vooral jaloers op je tijd in Mongolië en.. China is zo herkenbaar, haha!

  • 27 September 2017 - 09:09

    Cherry:

    Leuk om te lezen zangy!! En wat gaat het snel, je hebt al heel wat plaatsen afgevinkt! Al genezen van je smetvrees

  • 27 September 2017 - 14:16

    Nicole Visser:

    Jee Sharon te gek weer zeg. Lees je verhalen met veel plezier. Zelf altijd gedroomd om alleen te reizen maar verder dan 7 maanden Londen in mijn eentje niet gekomen. Gelukkig wel veel packpackreizen in midden Amerika en Azie gemaakt met Heyme..maar Mongolië staat toch nog wel heel hoog op het lijstje en als ik jouw verhalen hoor zo helemaal.. wellicht als de kids groter zijn. Geniet heerlijk van je vrijheid en van alles wat je meemaakt...ik kijk uit naar je volgende verhaal hoor! x

  • 27 September 2017 - 14:53

    Daan:

    Wat een avontuur. Heel leuk om te lezen.

  • 28 September 2017 - 16:03

    Mel:

    Zo leuk om te lezen weer! Wat een belevenissen.. zo doe je tenminste nog eens wat in je leven! Trots op je!! Dikke kuss xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 29 Aug. 2017
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 6224

Voorgaande reizen:

02 September 2017 - 07 December 2017

Transmongolieexpress en Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: